IX11 Wystawa Grupy St53

Rękopis artykułu W Łodzi i Stalinogrodzie ("Przegląd Kulturalny" 1956, nr 24, s. 5).
Przyboś był przekonany (i nie sposób odmówić mu racji), że plastyczne dokonania polskiej awangardy dorównują największym dziełom światowym, a niekiedy są prekursorskie i wyprzedzają rozwiązania wybitnych europejskich twórców. Nawet w czasach głębokiego komunizmu, kiedy okoliczności polityczne doprawdy nie sprzyjały wielbieniu awangardy, Przyboś nie negował poglądów Strzemińskiego i nie odżegnywał się od jego sztuki. Uważnie śledził rozwój grupy St53 - nazwa ugrupowania katowickich artystów oficjalnie pochodziła od ówczesnej nazwy Katowic (Stalinogród), w istocie jednak nawiązywała do nazwiska Władysława Strzemińskiego.
Wśród przedstawicieli grupy St53 poeta na pierwszym miejscu wymienił Urszulę Broll, jako silną stronę jej kompozycji wskazując "poczucie kształtu" i "zdolność formowania przestrzeni". Później dopiero przywołał nazwiska Zdzisława Stanka i Hilarego Krzysztofiaka, którzy - zdaniem poety - "obok Broll" wyróżniają się w grupie. W rękopisie pojawiły się pełne wersje imion Stanka i Krzysztofiaka, podczas gdy nazwisku Urszuli Broll towarzyszy tylko inicjał (choć do grupy należała też Krystyna Broll). Nie sposób przypuszczać, aby było to świadome działanie autora, który pragnąłby w ten sposób ukryć płeć artystki, ujawniającą się wszak w formach gramatycznych (przede wszystkim we fleksji nazwiska). Może jednak to przejaw szerszej tendencji stylistycznej tego okresu, który - w pozornym dążeniu do zrównania działalności artystycznej kobiet i mężczyzn - preferował użycie inicjałów lub samych nazwisk, postrzegając informację o płci autora czy autorki jako nieistotną lub wręcz szkodliwą. Przyboś jednak z pewnością nie podjął tej strategii programowo, takie formuły przytrafiły mu się rzadko i niekonsekwentnie, pisał co prawda o Kobro czy Broll, ale też o Jaremiance (a nie o M. Jaremie). Napomykając o Urszuli Broll w odpowiedzi na ankietę "Przeglądu Kulturalnego" Co nowego w malarstwie polskim? konsekwentnie przywoływał pełne personalia malarki (Julian Przyboś, Nowiny malarskie, "Przegląd Kulturalny" 1956, nr 42, s. 8).
DOKUMENTY |
---|
1) ![]() |
![I11 [Co nowego w malarstwie] I11 [Co nowego w malarstwie]](/images/prod/i011.jpg)
Notatki dotyczące sytuacji polskiego malarstwa współczesnego. Mieszają się tu zapiski polemiczne wobec niezidentyfikowanego artykułu O pustym obszarze w malarstwie (jako autorkę Przyboś wskazuje Guzę) oraz plan (w formie luźnych haseł) odpowiedzi na ankietę Co nowego w plastyce.


- amatorskie
- ankiety
- architektura
- autotematyzm
- Bruksela
- chochlik drukarski
- ciekawostki
- cytaty
- dedykacje
- dydaktyka
- etyka
- film
- Jugosławia
- kartki pocztowe
- klasycyzm
- korespondencja
- krytyka
- ludowość
- malarstwo
- maszynopisy
- metafora
- młoda poezja
- nieopublikowane
- notatka
- piękno
- pisma urzędowe
- po angielsku
- po francusku
- po niemiecku
- po rosyjsku
- po słowacku
- po włosku
- polemika
- polityczne
- programy
- przekład
- przełom 1956
- recenzja
- recytacja
- rękopis
- rysunek
- Rzeszów
- socrealizm
- sztuka
- teoria widzenia
- testament
- tradycja
- wiersze
- Włochy
- wstęp
- wycinki prasowe
- wywiad
- życzenia
- Baczyński Krzysztof Kamil
- Balcerzan Edward
- Białoszewski Miron
- Borowy Wacław
- Broll Urszula
- Brzękowski Jan
- Cini Luigi
- Czechowicz Józef
- Dąbrowska Maria
- Dedecius Karl
- Devechy Helena
- Fik Ignacy
- Gajcy Tadeusz
- Grochowiak Stanisław
- Halas František
- Iłłakowiczówna Kazimiera
- Irzykowski Karol
- Janion Maria
- Jarema Maria
- Kierc Bogusław
- Kobro Katarzyna
- Kochanowski Jan
- Kozioł Urszula
- Krasiński Zygmunt
- Kubacki Wacław
- Kula Danuta
- Leśmian Bolesław
- Majakowski Włodzimierz
- Mickiewicz Adam
- Miłosz Czesław
- Nałkowska Zofia
- Norwid Cyprian
- Ossowski Stanisław
- Peiper Tadeusz
- Pigoń Stanisław
- Przyboś Jan
- Przyboś Julia
- Przyboś Uta
- Régamey Constantin
- Rene Denise
- Rilke Reiner Maria
- Różewicz Tadeusz
- Salamon Jan
- Sandauer Artur
- Sęp Szarzyński Mikołaj
- Skotnicówna Marzena
- Słowacki Juliusz
- Staff Leopold
- Strzemiński Władysław
- Szczuka Mieczysław
- Szymborska Wisława
- Tetmajer Kazimierz
- Trznadel Jacek
- Verdiani Carlo
- Wachowiak Eugeniusz
- Wiciński Henryk
- Wiciński Henryk
- Wyka Kazimierz
- Drogą
- Gmachy
- Jadłospis
- Kołysanka
- Kołysanka
- Kwiat nieznany
- Lullaby
- Matka
- Mikoś Michael
- Motyl
- Na znak
- Nad brzegiem
- Nad poległym powstańcem
- Narzędzie ze światła
- Niosąc ziemię
- Noc majowa
- Noc powrotna
- Notre-Dame
- Oburącz
- Odjazd
- Osiołek
- Piosenka łopatologiczna
- Pojutrze
- Póki my żyjemy
- Próba całości
- Równanie serca
- The Evening
- U szczytu drogi
- W głąb las
- W Pradze po latach
- W ucieczce
- Wieczór
- Wieczór
- Więcej o manifest
- Z gałązką oliwną
- Z Tatr
- Zapiski bez daty